موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتور جستجو یک برنامه کامپیوتری فوق العاده است، که طراحی شده تا ما را در پیدا کردن مقصودمان در دنیای بی پایان اطلاعات در وب کمک کند. محبوب ترین و پرطرفدارترین موتور های جستجو در دنیای وب عبارتند از: گوگل، بینگ، یاهو، بایدو که یک موتور جست و جوی چینی است.

اکثر مردم در جهان در زندگی روزانه شان از موتور های جستجو استفاده میکنند، این چند شرکت و سیستم‌هایی که ایجاد کرده‌اند دارای قدرت قابل توجهی هستند. به طوری که بسیاری معتقدند که در حال حاضر موتورهای جست و جو دنیا را اداره میکنند. اما دلیل آن چه می تواند باشد؟

یک موتور جستجو را میتوان به عنوان کتابخانه و نیز کتابدار در دنیای وب در نظر گرفت. چرا که موتور های  جست و جو نه تنها هر وب سایتی را در بستر اینترنت اسکن، ایندکس و ردیابی میکنند، به طور مثال زمانی که ما عبارتی را در ابزار جستجو در وارد میکنیم به ما کمک میکنند تا وب سایت مناسب در زمینه ی عبارت یا کلمه ی کلیدی مورد نظر ما را برایمان پیدا میکند و سایت های مرتبط را لیست میکند. که این کار را در اصطلاح گوگل کردن می نامند.
اغلب ما بعد از رسیدن به جواب سوالهایمان این پرسش برایمان ایجاد می شود که موتورهای جست و جو چگونه کار میکنند؟

شما مو را میبینید و گوگل پیچش مو را !

موتورهای جستجو، وب سایت ها را به شکلی که ما مشاهده میکنیم نمیبینند. گوگل و دوستانش برنامه های دقیق و پیشرفته ای را ایجاد کرده اند تا در حد ممکن نزدیک به رفتار انسانها باشد. با این حال موتورهای جست و جو کامپیوتر هستند نه انسان. اما سعی میکنند تا مثل انسان عمل کنند.

زمانی که شما در حال مشاهده یک وب سایت زیبا هستید که با رنگها، تصاویر، فونت ها و دکمه های گرافیکی زیبا طراحی شده است؛ موتورهای جست و جو در حال بررسی کدهای وب سایت در پشت صحنه ی کار هستند. این صفحات کدنویسی شده که به عنوان اسناد شناخته میشوند از نظر اکثر مردم نامفهوم و غیرقابل درک هستند. ولی با این حال موتورهای جست و جو قادر هستند این داده ها را بفهمند و متوجه شوند که آن وب سایت درباره ی چه موضوعی صحبت میکند و محتوای آن چیست؟!

موتورهای جست و جو با بررسی کدها بین تیترهای بزرگ، متن های بولد شده و یا فونت های کوچکتر که جزئیات آن موضوع و کسب و کار را توصیف میکنند، تفاوت قائل می شوند. همچنین تشخیص میدهند که کدام دکمه ها قابل کلیک هستند و کدام صفحات در سایت شما به یکدیگر مرتبط هستند. با این حال آنها نمیتوانند مانند انسان ها از تصاویر و عکس ها درکی داشته باشند. در عوض برای درک بهتر تصاویر از متن جایگزین تصاویر یا همان ALT ها استفاده می کنند.

از جستجو تا SERP

موتورهای جستجو با استفاده از الگوریتم های پیچیده ای که دائما در حال بهینه سازی و بهبود هستند در واقع در پی انجام سه وظیفه ی اصلی خود هستند: کراول (خزیدن)، ایندکس کردن و بازیابی اطلاعات و داده ها.

کراول (خزش)

کراول (خزش)

موتورهای جستجو برنامه های خودکار خود را با نام spiders و یا ربات ها شناخته میشوند را به فضای وب میفرستند. رباتها بیش از 30 میلیارد صفحات وب را در اینترنت اسکن میکنند و اطلاعات آنها را ثبت می نمایند. لینک های موجود در صفحات آنها را شناسایی کرده و آن صفحات را نیز بررسی می کنند. و این فرآیند هیچ وقت متوقف نمیشود و بصورت چرخه ادامه دارد. چرا که همواره وب سایتهای جدیدی در حال اضافه شدن به فضای اینترنت هستند و همچنین به  صفحاتی که قبلا بررسی شده اند باز میگردند و به دنبال محتوای جدید، لینکهای جدید و سایر بروز رسانی ها هستند.

ایندکس کردن

ایندکس کردن

حال این سوال پیش می آید که موتور های جست و جو با تمام اطلاعاتی که هنگام کراول کردن و خزیدن جمع آوری نموده اند چه میکنند؟

تمام داده ها از سایتهایی که تحت بررسی قرارگرفته اند به دقت در پایگاههای داده ذخیره سازی میشوند. ایندکس ها در مراکز وسیعی از داده ها ذخیره میشوند و موتور جستجو میتواند به آسانی و به سرعت به آن دسترسی داشته باشد. و اطلاعات را بروزرسانی میکنند و درخواستهای جست و جوی کاربران را بازیابی می نمایند.

بازیابی داده ها

 بازیابی داده ها

سومین عملکرد موتورهای جست و جو همان چیزی است که شما از آنها میبینید. یعنی زمانی که کاربر درخواستی را وارد میکند، موتور جستجو پایگاه داده وب سایتهای خود را بررسی میکند و لیستی از صفحات وب مرتبط با عبارت سرچ شده را بازیابی میکند. علاوه بر این موتور جستجو نتایج را به ترتیب مرتبط بودن رتبه بندی میکند. همه ی این فرآیندها در کمتر از یک ثانیه انجام میشود! جالب است نه؟

زمانی که شما یک جستجو آنلاین را آغاز میکنید، در واقع گوگل کل وب جهانی را اسکن نمیکند بلکه در فهرست ها و کتابخانه های خود و در حال جستجو است. زمانی که شما وب سایت خود را به خوبی سئو کنید به ربات های گوگل می توانید به آسانی بفهمانید که وب سایت شما را در چه مواقعی و با چه عباراتی به کاربران و جستجو کنندگان نشان دهد.

یک جستجوی گوگل در 0.2 ثانیه از 1000 کامپیوتر استفاده می کند تا نتیجه را به شما نشان دهد.

  کسی بطور کامل و شفاف نمیداند که موتور جست و جو چگونه تعیین میکند که کدام وب سایت را از پایگاه داده ی خود انتخاب کرده و در نتایج جستجو (SERP) نمایش داده است. در واقع این الگوریتم مخفی نگه داشته می شود. تا فضای وب را در یک مکان منصفانه قرار دهد. چرا که اگر موتور های جست و جو الگوریتم تکنیک های بازیابی خود را منتشر نمایند، مدیران وب سایت ها احتمالا میتوانند سیستم را هک کرده، نتایج را دستکاری نموده و وب سایت خود را در نتایج بالاتر جستجو نمایش دهند. با این حال که جزئیات الگوریتم جستجو مخفی نگه داشته میشود ما درک خوبی از این موضوع داریم که چه عواملی میتواند بر رتبه بندی وب سایتها تاثیر بگذارد و این همان چیزی است که سئو سایت شما را بهبود میدهد.

فاکتورهای رتبه بندی سایت

الگوریتم رتبه بندی گوگل برای تعیین اینکه کدام وب سایتها برای یک سرچ خاص مرتبط تر است  به بیش از 200 پارامتر متکی است. آنها ایندکس خود را اسکن میکنند و در عین حال اعتبار و اتوریتی سایت را نیز در نظر میگیرند و بررسی میکنند که هر وب سایت چقدر به عبارت مورد جست و جو مرتبط است. پس مسلما وب سایت های معروف نسبت به وب سایتهایی که ترافیک کم دارند و یا بدون ترافیک و بازدید هستند، در نتایج جستجو ها رتبه ی بالاتری خواهند داشت.

با وجود اینکه الگوریتم های دقیق مورد استفاده توسط موتور های جستجو مخفی نگه داشته می شوند، عواملی توسط کارشناسان شناسایی شده است که بر میزان رتبه وب سایت در جستجو ها تاثیر گذار هستند. که این عناصر اساس کار سئو را تشکیل می دهند.

  • دامنه: آیا عبارت جستجوی کاربر در نام دامنه وب سایت وجود دارد یا خیر؟
  • عناوین و توضیحات: آیا عبارت جستجوی کاربر در عناوین و دیسکریپشن صفحه وب سایت یافت میشود یا خیر؟
  • میزان تکرار کلمه کلیدی: چند بار عبارت مورد جستجو ی کاربر در محتوای وب سایت و یا در عنوان متن و تگ های H و ALT تصاویر آورده شده است؟
  • تازگی داشتن و بروز بودن: مطالب وب سایت به چه ترتیب و هرچند وقت یک بار بروز رسانی میشوند؟
  • بک لینک: چه تعداد از وب سایت های دیگر به سایت شما لینک داده اند؟
  • کیفیت لینک ها: سایت های که به سایت شما لینک میدهند چقدر معتبر هستند؟ و اینکه آیا اسپم هستند یا حرفه ای و مفید هستند؟
  • اینگیجمنت Engagement: چند نفر در نتایج جستجو بر روی وب سایت شما کلیک میکند و چقدر در وب سایت شما می ماند؟
  • نرخ پرش Bounce Rate: چند نفر بر روی وب سایت کلیک میکنند و بلافاصله آن را ترک میکنند؟ نرخ پرش بالا بر رتبه ی وب سایت شما تاثیر منفی میگذارد.
  • شهرت برند Brand Reputation: برند، کسب و کار یا دامنه سایت شما هر چند وقت یک بار در اخبار و رسانه ها معرفی می شوند؟
  • شبکه های اجتماعی: هر چند وقت یک بار افراد وب سایت شما را در توئیتر، گوگل پلاس و فیسبوک نام میبرند و آن را انتشار می دهند؟

با استفاده ترکیبی از عواملی که در بالا ذکر شد و نیز بسیاری از عوامل دیگر، موتور های جستجو تلاش می کنند تا به هر کاربر فهرستی از صفحات وب را ارائه دهند که به احتمال زیاد مورد درخواست او بوده است و میتواند پاسخ خود را از میان آنها پیدا کند.

چرا لینک ها اهمیت دارند؟

موتورهای جستجو بدون خطا نیستند و هر سایتی را در وب پیدا نمی کنند. بیش از یک میلیارد وب سایت در اینترنت وجود دارد و خزنده ها تمام تلاش خود را میکنند تا همه ی آنها را پیدا کرده و ایندکس کنند. اما موتورهای جستجو، وب سایت ها را با دنبال کردن لینک ها پیدا میکنند.

اگر یک وب سایت از صفحات دیگر در وب لینک داده نشده باشند، رباتها به سختی آن لینک ها را پیدا میکنند و احتمال ایندکس شدن را پایین می آورند. حتما سایت مپ خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید تا خزنده ها به آسانی بتوانند صفحات سایت شما را پیدا کرده و ایندکس نمایند.

همچنین سعی کنید از سایتهای دیگر لینک بگیرید که در اصطلاح به آن بک لینک می گویند و این امر میتواند به شما کمک کند تا سایت شما توسط موتورهای جستجو کشف شود.

مطالب مرتبط:

عوامل رتبه بندی الگوریتم های گوگل در 2022

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسکرول به بالا