عوامل رتبه‌ بندی الگوریتم های گوگل در 2022

عوامل رتبه‌بندی گوگل در 2022

فرست پیج سیج 13 سال پیش مطالعه مداوم در مورد الگوریتم گوگل را آغاز کرد و در چند سال گذشته نتایج گزارش را به‌صورت عمومی منتشر کرده است. ایالات‌متحده به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت سئو، مجموعه داده‌های قابل‌توجهی دارد که از جدیدترین الگوریتم‌های گوگل تشکیل‌شده است.

درواقع الگوریتم‌های گوگل نقش بسیار زیادی در رشد و رتبه گرفتن وب‌سایت‌ها دارند. در این مقاله به بررسی مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی گوگل می‌پردازیم چراکه شناخت آن‌ها به بهبود رتبه سایت شما کمک فراوانی خواهند کرد.

در زیر به مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی الگوریتم‌های گوگل در سال 2022 می‌پردازیم.

آپدیت الگوریتم گوگل در سال 2022

آپدیت الگوریتم گوگل در سال 2022

به‌روزرسانی‌ها و تغییرات قابل‌توجهی که گوگل از سال 2022 در الگوریتم خود ایجاد کرده است به شرح زیر می‌باشد:

تعامل کاربر

امسال ارزش و جایگاه تعامل کاربر بیش از دو برابر شده است (5٪ → 11٪) و این عامل را به پنجمین الگوریتم گوگل در سال 2022 تبدیل کرده است.

هدف ما در تیم سئو طلوع در سال جدید 1401 ایجاد رضایت کاربرها و افزایش تعامل در کسب‌وکار شما بر اساس هدف و نیاز کاربرها می‌باشد. یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر داشتن ارتباط با دیگران است و این هدف در هر سایتی نیز مطرح می‌شود. سایت سئو طلوع توانایی تعامل با کاربران را ارزش و مهم می‌داند بنابراین باهدف اشتراک‌گذاری ایده ها، اطلاعات و انواع مطالب آموزشی سعی خود را برای ایجاد این فضای ارتباطی در نظر گرفته است.

انتشار محتوای جذاب و جدید

با توجه به موضوع اصلی و اولیه مطرح شده، انتشار محتوای جذاب به کاربران احساس اعتماد و اطمینان ایجاد خواهد کرد.

گوگل همچنان به تولید محتواهای آپدیت شده و جدید، اهمیت بسیار زیادی می دهد؛ به طوری که پس از انتشار یک محتوای یونیک و اصلی، اغلب در صفحه اول گوگل دیده می شوند.

اگر محتوایی وجود نداشته باشد، سایتی نیز برای کسب رتبه وجود نخواهد داشت. درنتیجه تأثیر محتوا در سئو نقش بسیار زیادی در بهینه‌سازی یک سایت دارد زیرا گوگل تا به امروز بر کیفیت محتوا تأکید زیادی داشته است.

بهینه‌سازی توضیحات متا

توضیحات متا یا meta description درزمینهٔ رتبه‌بندی شاید به‌اندازه نوع محتوا اهمیت نداشته باشد اما بازهم یکی از نکات کلیدی سئو در محتوا به شمار می‌رود. بااین‌حال این عامل به‌عنوان الگوریتم‌های گوگل در سال 1401 نسبت به سال گذشته اهمیت کمتری دارد، اما همچنان حیاتی است.

به یاد داشته باشید توضیحات متا در نتایج گوگل قابل‌مشاهده می‌باشد. زمانی که شما در میان صفحات گوگل هستید، تنها عنوان و متا را رؤیت می‌کنید و همین دو عامل است که به کاربران در انتخاب‌هایشان کمک خواهند کرد.

تأثیر بک لینک در سئو سایت

جایگاه چهارم در الگوریتم‌های گوگل، بک لینک می‌باشد. این عامل نسبت به قبل جایگاه کمتری گرفته ولی همچنان دارای اهمیت است.

بک لینک‌ها مربوط به دورانی هستند که هوش مصنوعی گوگل به‌اندازه کافی برای ارزیابی کیفیت و اصالت محتوای وب، عملکرد کافی نداشت و برای انجام این کار به وب‌سایت‌های دیگری نیاز داشت. یک سایت تا زمانی که مخاطبی نداشته باشد شانسی درگرفتن رتبه هم نخواهد داشت.

رتبه‌هایی که گوگل امروزه در صفحات جستجو به سایت‌ها می‌دهد به رفتار کاربران در سایت بستگی دارد و این عامل وابسته به مدت‌زمانی که بازدیدکنندگان یک وب‌سایت را زیرورو می‌کنند، دارد.

نقش سئو خارجی یا Off-Page

سئو خارجی به مجموعه عواملی که در خارج از یک سایت صورت می‌گیرد، گفته می‌شود. هدف از سئو خارجی معرفی و شناختن هر چه بیشتر سایت به موتورهای جستجو گوگل می‌باشد و درنتیجه باعث بالا بردن رتبه وب‌سایت است.

البته دقت کنید تأثیر این عامل نسبت به عوامل قبلی گفته‌شده در الگوریتم‌های گوگل کمتر شده است.

در ادامه، ما در مورد هر یک از عوامل اصلی رتبه‌بندی در الگوریتم جستجوی 2022 گوگل توضیح خواهیم داد.

تأثیر محتوا در سایت

چهار سال از زمانی که محتوای جذاب از بک لینک به‌عنوان عامل برتر در الگوریتم جستجوی گوگل پیشی گرفت، می‌گذرد. سال گذشته گوگل اعلام کرد که محتواهای جدید منتشرشده را موردبررسی قرار می‌دهد و اگر بازدیدکنندگان زمان بیشتری را صرف کنند و خواسته خود را از طریق محتوای صفحه برآورد کنند، به این نوع صفحات رتبه بیشتری می‌دهد.

اگر محتوایی که تولید می‌شود دارای کیفیت پایینی باشد، مخاطب هیچ اهمیتی نمی‌دهد چه میزان دقت و زمان صرف محتوا شده است زیرا زمانی برای بالا پایین کردن محتوا نمی‌گذارد. دقت داشته باشید هدف از نوشتن محتوا برطرف کردن نیاز و خواسته مخاطب است و این‌زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بتوانید مخاطب را ازخودراضی نگه‌دارید.

گوگل در سال 2022 به صفحاتی که در یک هفته 2 بار محتوای جدید بارگذاری می‌کند، رتبه و ارزش بالاتری در نظر گرفته است.

استفاده از کلمات کلیدی در تگ‌های عنوان

درج کلمات کلیدی موردنظر در تگ‌های عنوان صفحه برای رتبه‌بندی ضروری بوده است. درحالی‌که هر کارشناس سئو برای نوشتن استراتژی کلمات کلیدی یک صفحه باید زمانی بین 20 تا 30 دقیقه طی کند.

دقت داشته باشید در استفاده از کلمات کلیدی بیش‌ازحد افراط نکنید زیرا باعث می‌شود خوانایی مطلب کم شود. شایان‌ذکر است که قرارگیری و تمرکز در کلمات کلیدی استفاده‌شده در تگ‌ها برای موتورهای جستجوگر گوگل حائز اهمیت می‌باشد.

سازگاری سایت با موبایل (موبایل فرندلی بودن)

اگر می‌خواهید در سال 2022 بازدیدکنندگان و مخاطب‌های شما به‌راحتی وارد صفحات سایت شما شوند بایستی از ریسپانسیو و موبایل فرندلی بودن سایتتان آگاه باشید. در عصری که دستگاه‌های موبایل بیشترین استفاده رادارند، کاملاً منطقی است که موتورهای جستجوگر برای سازگاری وب‌سایت‌ها با موبایل اهمیت ویژه‌ای قائل شوند.

بنابراین سایت شما باید در موبایل و دسکتاپ دقیقا یکسان باشد و میزان ریسپانسیو بودن سایت خود را در موبایل بررسی کنید.

تعامل کاربر در سایت

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در 5 سال گذشته الگوریتم گوگل مربوط به افزایش اهمیت User Engagement می‌باشد. گوگل قبلاً در حال بررسی و اهمیت این عامل بوده که با پیشرفت موتورهای جستجو متوجه کلیک‌های فیک در سایت شده است بنابراین افزایش تعامل کاربر برای یک سایت دارای اهمیت بسیار بالایی در رتبه گرفتن دارد.

در نظر داشته باشید افزایش تعامل کاربر با انتشار مداوم محتوای جذاب ارتباط مستقیمی دارد به‌طوری‌که کاربرها و بازدیدکنندگان هرچقدر زمان زیادی در محتوا و صفحه شما صرف کنند تعامل نیز بالاتر رفته و گوگل به این رفتار، رتبه می‌دهد.

به خاطر داشته باشید که کاربرها دائماً در حال جستجو در مرورگرهای خود هستند و مخاطب‌های امروزی علاقه‌مند هستند سریع‌تر به خواسته خود برسند (مخاطب‌های امروزی کم‌حوصله و تنبل‌تر شناخته‌شده‌اند) پس حتماً از محتواهای مفید و مناسب استفاده کنید. یک محتوای طولانی همیشه بهتر و مفید نیست!

سرعت صفحه

گوگل همیشه سعی کرده است بیش از هر چیز به تجربه کاربری توجه کند، ازاین‌رو بیشترین سرمایه‌گذاری خود را در هزاران مرکز داده در سراسر جهان برای تبدیل‌شدن به سریع‌ترین نتایج جستجو ارائه داده است.

سایت شما شامل هر نوع محتوا (محصول، خدمات، فروشگاهی، اخباری و.) باید تمرکز خود را در سرعت صفحه قرار دهد. در نظر داشته باشید مخاطب‌های امروزی فقط در بازه زمانی 3 تا 5 ثانیه منتظر دریافت خواسته‌های خود می‌مانند.

برای بررسی دقیق‌تر میزان سرعت سایت خود می‌توانید از ابزار رایگان PageSpeed Insights استفاده کنید.

بررسی امنیت سایت

همان‌طور که دنیای وب گسترده‌تر می‌شود، دنیای هکرها هم نیز به همان اندازه رشد می‌کند.

اگر دامنه سایت شما در مقابل هک شدن آسیب‌پذیر باشد (فاقد گواهینامه SSL) توانایی رتبه گیری از گوگل را از دست خواهد داد.

امروزه امنیت برای گوگل مانند یک نفت و طلا برای بقا یک کشور به‌شدت مهم تلقی می‌شود؛ درنتیجه باید دقت کنید که اگر در وب سایتتان از هر نوع فرمی استفاده می‌کنید، باید گواهی SSL داشته باشید تا موتورهای جستجوگر گوگل وب‌سایت شمارا بدون مشکل به کاربر نمایش دهند.

تأثیر استفاده از اسکیما در وب‌سایت‌ها

اسکیما یک نسخه جدید از متا تگ‌ها و شامل نشانه‌گذاری‌های کد می‌باشد که می‌توانید آن را به صفحات سایت خود اضافه کنید تا یک موتور جستجو مثل گوگل بتواند بهتر و سریع‌تر داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل کند.

همان‌طور که ما برای معرفی سایت خود به اطلاعاتی چون دامنه، محصولات و قیمت‌های آن نیاز داریم. گوگل نیز برای شناسایی یک سایت به چنین نشانه‌هایی نیاز دارد تا هدف آن سایت را متوجه شود و سریع‌تر به مخاطب ارائه کند.

گوگل در سال 2022 به حمایت از صفحاتی که از کدهای اسکیما استفاده می‌کنند، پرداخته است زیرا نتایج جستجوی آن صفحات را برای بازدیدکنندگان مفیدتر اعلام می‌دارد.

استفاده از کلمات کلیدی در URL

بدون شک همگی از اهمیت وجود کلمه کلیدی در URL اطلاع داریم. این تأثیر هرسال در گوگل اهمیت به‌شدت بالایی می‌گیرد. URL تأثیر به نسبت خوبی بر روی سئو سایت شما خواهد گذاشت و اگر به‌درستی انتخاب شود، باعث افزایش رتبه در گوگل خواهد شد.

درست است که تأثیر انتخاب کلمه کلیدی در سایت بسیار زیاد است و موجب پیشرفت خواهد شد؛ اما توجه کنید که یو آر ال به‌تنهایی نمی‌تواند سایت شمارا در گوگل، به رتبه‌های برتر برساند.

نقش کلمات کلیدی در تگ‌ها

قرار دادن کلمات کلیدی در تگ‌های H1، H2 و H3 یک صفحه بهترین روشی است که باعث ایجاد تفاوت در رتبه‌بندی یک صفحه می‌شود. دقت داشته باشید برای هر صفحه فقط از یک H1 استفاده کنید و حتماً از کلمه کلیدی موردنظر در این تگ استفاده کرده باشید.

نقش و بارگذاری کلمه‌های کلیدی در تگ‌ها شاید یکی از اصلی‌ترین کلیدها در سئو سایت باشد چراکه از ابتدای موتورهای جستجو این مهم تعیین‌شده و در طی چندین سال اخیر به افزایش رتبه کمک کرده است. درواقع بهتر است توجه بیشتری به این موضوع شود که جستجوگران را می‌تواند به سایت شما هدایت کند.

نتیجه

الگوریتم‌های گوگل از یک‌سو می‌توانند باعث کاهش افت رتبه و یا جریمه شدن سایت‌ها شوند اما این موارد زمانی اتفاق می‌افتد که از قوانین گوگل تخلف صورت گیرد. در بیشتر موارد این الگوریتم‌ها به کاربران کمک می‌کنند درواقع این الگوریتم‌های گوگل بوده‌اند که باعث ایجاد نتایج جستجو، رقابت بین سایت‌ها و حتی باعث بالا رفتن رتبه وب‌سایت‌ها شده‌اند.

اگر صاحب بیزینس و وب‌سایت خود هستید و قصد دارید مخاطب‌های بیشتری را با سایت خود آشنا کنید باید آن را از طریق الگوریتم‌های گوگل معرفی کنید.

در سال 2022، الگوریتم جدید و پیچیده‌ای از گوگل مشاهده شد که در فهرست مهم‌ترین عوامل در رتبه گرفتن یک سایت قرار گرفت. تلاشی که برای اولین بار از سال 2009 شکل گرفت و امروزه کامل شده است. گوگل توانسته است با ارائه خدمات سریع به کاربران و آمار بالاترین جستجو، بهترین تجربه کاربری ممکن را داشته باشد.

ازاین‌رو باید برای ادامه مسیر یک استراتژی و برنامه مناسبی برای سئو وب‌سایت خود داشته باشید که شامل یک صفحه جذاب و خواسته کاربر باشد. فراموش نکنید هدف اصلی رتبه گرفتن یک سایت، افزایش تعامل و بازخورد یک بازدیدکننده و مخاطب از سایت شما می‌باشد و گوگل به این عوامل رتبه خواهد داد.

در نظر داشته باشید در دنیای رقابتی امروزه، هر قدم کوچکی در این مسیر به رشد شما در گوگل کمک خواهد کرد.

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسکرول به بالا