آموزش سئو محتوا

وب سایت ها باید به گونه ای باشند که موتورهای جستجو آنها را ارزشمند و کاربرپسند تشخیص دهند. برای رسیدن به این هدف، تولید محتوا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آموزش سئو محتوا

فهرست مطالب

سئو یک فرآیند چندوجهی است که شامل تنظیم کردن اطلاعات و بهینه‌سازی وب‌سایت می‌شود تا وقتی کاربر عبارتی را در گوگل جستجو کرد سایت شما در صفحات نتایج نمایش داده شود. به این فکر کنید که زمانی که کلمه یا عبارتی را در نوار جستجوی گوگل تایپ می کنید، چه چیزی پاسخ را تعیین می کند؟ یا وقتی محصول یا خدمات خاصی را جستجو می کنید، چه چیزی تعیین می کند که کدام سایت ها نمایش داده شوند؟

در اصل، هر موتور جستجو، الگوریتم خاص خود را دارد که محتوا را رتبه‌بندی می‌کند و نتایج جستجوی ارگانیک خود را بر اساس ارتباط و اعتبار یک صفحه وب فهرست می‌کند. دفعات استفاده شده از کلمات کلیدی و عبارات ارزیابی می شود، اینجاست که محتوا اهمیت خود را نشان میدهد، هرچه محتوای شما با کیفیت تر، غنی تر، و اصولی نوشته شده باشد و فاکتورهای مهم مانند استفاده از تگ های H و زیرعنوانها و امثال اینها را رعایت کنیم نزد موتورهای جستجو محبوب تر میشود و در نتیجه آن کلمات کلیدی رتبه ی خوبی در نتایج گوگل خواهد گرفت.

در سال های اخیر، موتورهای جستجو تاکید بیشتری بر محتوای با کیفیت برای سئو کرده اند. هر بار که جستجو انجام می‌شود، گوگل لیستی از سایت ها را به کاربر ارائه می‌کند که معتقد است به بهترین شکل به درخواست کاربر پاسخ می‌دهد. گوگل برای کسب درآمد (از تبلیغات) به کاربران نیاز دارد که دوباره مراجعه کنند، بنابراین همیشه سعی کرده که محتوایی را ارائه ‌کند که مرتبط‌ترین و نزدیک ترین به کلمه و عبارت جستجو شده باشد.

محتوا شامل متنها، تصاویر، فیلم ها، اینفوگرافیک ها یا پادکست میباشد. هر کدام به عنوان ورودی در الگوریتم جستجوی گوگل و به عنوان فاکتوری که می تواند در سراسر اینترنت به اشتراک گذاشته شود، کار می کند.

وب­سایتی سایت موفقی است که به کاربران و بازدیدکنندگان خود محتوای باکیفیتی ارائه میدهد. در سئو، محتوایی با کیفیت بحساب می­ آید که علاوه برا اینکه برای کاربر جذاب باشد باید برای موتورهای جستجو نیز جذاب باشد.

توصیه­ های مهم برای تولید محتوای با کیفیت

1) کلمات کلید را درست انتخاب کنید

شما باید با توجه به محصول، خدمات یا حوزه ی کاری خود کلمات کلیدی خود را انتخاب کنید، اینگونه است که موتور جستجو با استفاده از همین کلمات کلیدی موضوع و ماهیت وب سایت شما را متوجه خواهد شد. با توجه به همین، موتور جستجو وب سایت شما را در صفحات نتیجه برای جستجوهایی که کاربران انجام میدهند مرتبط با همان رتبه بندی می­کند. توصیه­ی ما به شما این است که، قبل از تولید محتوا، حتما یک تحقیق کامل در مورد کلمات کلیدی حوزه ی کاری خود انجام دهید. برای این کار شما می توانید از ابزارهای مختلف تحقیق کلمات کلیدی مانند Google Keyword Planner، Google Trends، SEMRUSH و غیره استفاده کنید.

2) محتوای اورجینال و یونیک

تنها پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب کافی نیست. زیرا که محتوای شما نیز باید یونیک و جذاب باشد. به هیچ عنوان محتوا را از سایت های دیگر کپی نکنید زیرا که این کار باعث خواهد شد توسط گوگل جریمه شوید.

3) تعداد کلمات به اندازه باشد

صفحات وب شما باید کلمات کافی داشته باشند. شما نباید با تعداد زیادی تصاویر و چیزهای دیگر صفحه ی سایت خود را پر کنید. زیرا صفحاتی که محتوای کمی دارند و تصاویر بیشتری دارند، برای سئو، بهینه در نظر گرفته نمی شوند و خیلی به ندرت به صفحه اول موتورهای جستجو راه پیدا خواهد کرد.

4) تراکم مناسب کلمه کلیدی

از استفاده­ی بیش از حد کلمات کلیدی خودداری کنید. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی کاربران یا موتور جستجو را جذب نخواهد کرد. آنها متوجه خواهند شد که قصد شما تنها گرفتن رتبه در نتایج گوگل است نه کیفیت محتوا. بنابراین، بهتر است که تراکم کلمات کلیدی را رعایت کنید.

5) پاراگراف های کوتاه

پاراگراف های طولانی هیچ جذابیتی برای کاربران ندارند، حتی اگر محتوای خوبی هم نوشته باشید، کاربران ممکن است صفحه شما را نخوانند. اندازه پاراگراف های متن شما باید حدود چهار تا پنج خط باشد، این اندازه از پاراگراف برای سئوی محتوای شما ایده آل می­باشد.

6) بولت ها و شماره گذاری

اکثر خوانندگان معمولاً توجه­ی زیادی به متن ندارند و تمایلی به خواندن کل صفحه ندارند. بعضا آنها به دنبال بولت ها و شماره گذاری هستند تا اطلاعات مفید آن محتوا را در زمان کمتری به دست بیاورند، بنابراین در صورت امکان از بولت­ها یا شماره گذاری استفاده کنید تا صفحه شما جذاب تر و خواناتر شود.

7) لینک­ های مرتبط

محتوای شما باید به صفحات مربوطه لینک داده شود. اگر محتوای شما به صفحه ای لینک داده شود که اطلاعات غیرمرتبطی را ارائه دهد، کاربران را آزار خواهد داد و اعتبار خود را از دست خواهید داد.

8) مطالب را قبل از انتشار به دقت مطالعه کنید

حتی اگر مهارت تایپ و تجربه­ی زیادی در نوشتن محتوا داشته باشید، ممکن است هنگام نوشتن اشتباه کنید. بنابراین، قبل از انتشار، حداقل دو بار محتوای خود را با دقت بخوانید و ادیت کنید. این به شما کمک می کند تا تمام ایرادات موجود در محتوای خود را رفع کنید.

بهینه سازی محتوا

بهینه سازی محتوا

بهینه سازی محتوا باعث خواهد شد که صفحات وب­سایت شما برای موتورهای جستجو و کاربران جذاب تر شود. در واقع بهینه سازی محتوا تنها استفاده کردن از بهترین کلمات کلیدی نیست، فاکتورهای دیگری نیز در آن دخیل هستند که میتوان به کیفیت محتوا، لینک های شکسته، تگ های عنوان، متا تگ ها و غیره اشاره کرد. زمانی که محتوای سایت خود را بهینه کنید، موتور جستجو می­توانند به راحتی آن را پیدا کنند. و سپس آن صفحه از وب سایت شما را ایندکس کرده و در صفحات اولیه نتایج جستجو نشان خواهد داد.

برای اینکه محتوای بهینه ای داشته باشید باید موارد زیر را رعایت کنیم:

تگ­ های عنوان

به عنوان صفحه یا پست شما اشاره دارد که در Head کد HTML یک صفحه واقع شده است. در بالای صفحه و در صفحات نتیجه یا زمانی که صفحه خود را در شبکه های اجتماعی تبلیغ می کنید نمایش داده می شود. تگ های عنوان بایستی کوتاه، دقیق و مرتبط باشنتد تا برای بهینه سازی محتوا بهترین تاثیر را داشته باشند.

کارشناسان سئو بر این باور هستند که، یک تگ عنوان ایده آل باید بین 50 تا 60 کاراکتر طول داشته باشد، تگ عنوان باید محتوای صفحه را به درستی توصیف کند و باید کلمه کلیدی را در ابتدای تگ عنوان قرار دهیم تا تاثیر آن بیشتر شود.

توضیحات متا

اطلاعاتی است که گوگل در صفحه نتیجه زیر تگ عنوان نمایش می دهد. این یک توضیح مختصر از نوشته ها و مطالب موجود در صفحه شما است. وقتی کاربری در گوگل کلمه یا عبارتی را جستجو میکند گوگل لیستی از سایت ها را به کاربر نمایش میدهد در زیر اسم سایت و عنوان آن صفحه میتواند قبل از اینکه روی صفحه کلیک کنند پیش نمایشی از صفحه را ببیند. توضیحات متا باید حاوی کلمات کلیدی مرتبط باشد زیرا موتور جستجو آن را زمانی که کاربر با کلمه­ی کلیدی سرچ میکند به عنوان متن توصیفی هایلایت می کند.

طول توضیحات متا باید حدود 150 کاراکتر باشد (که فاصله­ها را هم شامل میشود) تا نتایج بهتر­ی بگیرید. سعی کنید حتما حتما توضیحات متا را خودتان بنویسید، زیرا اگر توضیحات متا را ننویسید، گوگل توضیحات متا را از محتوای صفحه شما برداشته و به نمایش میگذارد.

کلمات کلیدی متا

شما می توانید این بخش را خالی بگذارید زیرا از سال 2009 دیگر استفاده نمی شود. زیرا اگر از آنها استفاده کنید، رقبای شما می توانند به راحتی کلمات کلیدی مورد نظر شما پیدا کنند و مطلع شوند. اگر در جستجوی داخلی سایت، به آنها نیاز داشتید، می توانید از آنها استفاده کنید.

محتوای یونیک

محتوای یونیک و منحصربه‌فرد باعث جذب کردن کاربران و همچنین موتورهای جستجو می­شود، بنابراین برای بهینه‌سازی محتوای خود، سایت خود را به طور مرتب و منظم به روز کنید. صفحات و مقالات جدید به وب سایت خود اضافه کنید یا محتواهای قدیمی خود را به روز کنید تا تغییرات و به روز رسانی ها به گوگل بفهماند که شما سایت فعال و زنده ای هستید.

دیزاین و چینش یک وب سایت

دیزاین و چینش یک وب سایت

اگر طراحی و دیزاین یک وب سایت جذاب باشد، اما سئو پسند نباشد، امکان اینکه به رتبه های بالاتری در صفحات نتایج موتورهای جستجو دست یابید کمی دشوار خواهد شد. زیرا موتورهای جستجو مثل ما کاربران نمی توانند محتوا را به درستی تفسیر کنند. ممکن است یک صفحه وب از نظر موتور جستجو شبیه به نظر شما نباشد. بنابراین، قبل از اینکه طراحی و دیزاین یک وب سایت را شروع کنید، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

1) قرار دادن کلمه کلیدی

به عنوان طراح سایت باید از کلمات کلیدی و عبارات مورد نظر در مکان های مناسب در سراسر سایت استفاده کنید، مانند متن اصلی، هدلاین­ها، هدرها، توضیحات متا، لینک ها و غیره. باید دقت داشته باشید که کلمات کلیدی را در صفحات مختلف سایتتان به درستی و در جای مناسبی قرار دهید، بخصوص صفحه اصلی اهمیت بیشتری دارد. زیرا که یک معرفی برای بقیه صفحات سایت شما است. همچنین از کلمات مناسب برای لینکها استفاده کنید. به جای استفاده از “مطالعه­ی بیشتر”، “بیشتر بخوانید” یا “اینجا را کلیک کنید” از کلماتی استفاده کنید که خود لینک را توصیف می کند.

2) منوها (نویگیشن)

منوها باید کاربرپسند باشد تا کاربران بتوانند به راحتی اطلاعات مورد نظر را در عرض زمان کوتاهی پیدا کنند، یعنی بتوانند به راحتی از یک صفحه به صفحه­ی دیگر حرکت کنند، کاربران نباید گیج و گمراه شوند.

چند مورد از روش های مفید برای بهینه سازی سایت را باهم مرور کنیم:

  • منوی اصلی باید در بالای صفحه یا نزدیک به آن باشد.
  • گزینه های منو را در فوتر صفحه وب اضافه کنید.
  • برای اینکه کاربران را به درستی هدایت کنید باید منوی شما به درستی انتخاب شود.
  • ترجیحا یک کادر جستجو در بالای صفحه نزدیک منوی خود اضافه کنید تا کاربران بتوانند با کلمات کلیدی جستجو کنند.
  • از منوها بیش از حد استفاده نکنید تا کاربران گیج و گمراه نشوند.
  • الگوی وب سایت را در هر دسته بندی تغییر ندهید زیرا ممکن است پیدا کردن زیرمنوها را برای کاربران دشوار کند.

3) URLها و نام فایل ها

URL باید برای سئو بهینه شده باشد تا موتور جستجو بتواند به راحتی آن را شناسایی کند. چندین راه برای بهینه سازی URL وجود دارد که به آنها خواهیم پرداخت:

  • کلمه کلیدی را در URL قرار دهید تا مشخص شود که موضوع آن صفحه چیست.
  • سعی کنید تا طول آن کوتاه باشد، زیرا در این صورت کاربر به راحتی میتواند آن را کپی پیست کند.
  • از URL هایی که حاوی حروف یا اعداد تصادفی هستند اصلا استفاده نکنید.

و برای بهینه سازی نام فایل ها می توانید کلمه کلیدی مرتبط را در نام فایل های موارد آپلود شده نیز اضافه کنید، به عنوان مثال. عکس، فیلم، html، اسناد و غیره. همچنین، برای جدا کردن کلمات در URL، باید به جای آندرلاین، فاصله یا علامت بعلاوه، از خط فاصله (-) استفاده کنید.

4) تصاویر

عکس­هایی که در وب سایت استفاده می­شود یکی از بخش­های مهم سئو هستند و باید برای موتورهای جستجو بهینه شوند و سرعت لود آنها باید سریعتر شود و حجم آنها کم باشد. برخی از روش های بهینه سازی تصاویر عبارتند از:

  • اندازه­ی تصاویر باید کوچک باشد، یعنی اندازه 30 × 100 کیلوبایت و وضوح 72 dpi برای تصاویر وب سایت بهینه میباشد.
  • تصاویری که انتخاب میکنید باید مرتبط با مطلب و محتوایی که در آن بخش قرار دارد باشد. مثلا اگر درباره ی سئو محتوا نوشته­اید عکسی که در آن بخش قرار میدهید نیز باید درباره ی سئو باشد.
  • از تگ های alt به درستی برای تصاویر خود استفاده کنید زیرا موتور جستجو فقط می تواند کلمات را ببیند نه تصاویر. بنابراین، به جای استفاده از تگ های بی معنا مانند “تصویر” یا “اسکرین شات” از کلمات کلیدی آن صفحه استفاده کنید یا نامی باشد که آن تصویر را توصیف کند.

5) سادگی

همانطور که میدانید کاربران برای رفع نیازهای خود به سایت شما مراجعه میکنند و دوست دارند که به سرعت به جواب سوالات خود برسند، به همین دلیل سعی کنید از بخش­ها و عناصر غیر ضروری که ممکن است کاربر را سردرگم کند خودداری کنید، در غیر اینصورت کار کاربر دشوار خواهد شد. برخی از مواردی که برای افزایش سادگی در یک وب سایت میتوانید استفاده کنید را در این بخش ذکر کرده ایم:

  • سعی کنید در طرح خود از رنگ های زیادی استفاده نکنید، به گفته کارشناسان سئو از حداکثر پنج رنگ در وب سایت خود استفاده کنید.
  • از فونت مناسبی استفاده کنید که خوانایی داشته باشد، و سعی کنید حداکثر از سه سایز مختلف در بخش های متفاوت سایت خود استفاده کنید.
  • تنها در صورتی از گرافیک استفاده کنید که به کاربران در انجام یک عمل خاص کمک کند.
  • پلاگین­های پیشنهادی را اضافه کنید تا به کاربران کمک کند صفحاتی با اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند.
  • سعی کنید از اسکرول افقی و پاپ آپ­ها استفاده نکنید، زیر این کار باعث آزار کاربران میشود و امکان دارد که در صورت دیدن پاپ آپ سایت شما را ترک کنند و دیگر به سایتتان مراجعه نکنند.

مقالات آموزش سئو محتوا

اسکرول به بالا